Augmented Reality i sundhedsindustrien

Augmented Reality (AR) er vejen frem, hvis man spørger tech eksperter. Augmented Reality er at man kan bruge mobiltelefonen eller fx et par briller til at lægge et digitalt lag oven på vores virkelige verden. Det er den teknologi, som vi kender fra Pokemon Go, som har givet os mulighed for at se Pokemons i gadebilledet. Det er også den teknologi, som snapchat bruger til at skabe de filtre, der giver os mulighed for at tage billeder og optage videoer med sjove ansigter og stemmer.

Apple har allerede placeret mange af sine brikker hos augmented reality ved at tage nogle patenter og hvis Apple investerer, så er det en indikering på at der tale om at have fat i den rigtige ende. Men det er ikke kun Apple, der beviser den påstand.

Vi har allerede set eksempler på at læger kan bruge augmented reality til at kigge under patienternes hud. Et hold udviklere fra University of Alberta har skabt et system til medicinsk billede-dannelse, der viser scanninger på en patients krop. Systemet justerer efter personens anatomi, selv når de flytter sig rundt. Dette giver lægen mulighed for at benytte scanningerne som fx røntgen i kontekst ved at projektere det på patientens unikke krop.

Projektet er udviklet af to studerende Ian Watts og Michael Fiest. Fiest forklarede i en pressemeddelelse fra universitetet af projektets ægteskab mellem Augmented Reality og medicin kan bruges i mange forskellige sektorer som fx uddannelse, fysioterapi og operationer.

Lige nu arbejder holdet på at forbedre teknologien. De vil først og fremmest forbedre det ved at give lægerne mulighed for blot at se nogle dele af kroppen. De ønsker også at forbedre teknologiens kalibrering og at tilføje funktioner som fx dybdegående sensorer, som kan hjælpe med hvor præcist det er.

Forskel på augmented reality og virtual reality

Augmented Reality skal ikke forveksles med Virtual Reality (VR). Virtual reality er en computerskabt illusion fx i form af billede eller lyd. Det frembringer en form for parallel verden, som man kan leve sig ind i. Her er der især tale om VR-briller, som bliver brugt af PlayStation, Samsung, Google, HTC og mange andre forskellige firmaer. VR-brillerne dækker dit synsfelt på komplet vis, så du oplever den virtuelle verden hundrede procent.

Både AR og VR har en unik evne til at guide, motivere og at træne folk. Herhjemme i Danmark bruger Rigshospitalet fx VR til at træne hjerneskadede unge, så de får en bedre funktionsevne, samt er mere motiverede og dermed hurtigere i deres genoptræning. I den anden side af landet kan børn på Sydvestjysk Sygehus bruge VR-briller til at følge undervisningen på deres skole samt at vedligeholde den sociale kontakt til klassekammeraterne, selv når de ligger syge på hospitalet.